“Prefab vereist een andere denkwijze”
Rene Schiphof, eigenaar van bouwbedrijf Schiphof Bouw, gooide het roer drastisch om. Waar hij eerst zijn uitbouw nog zelf in elkaar zette, schakelt hij tegenwoordig de hulp in van Prefabmaat. Schiphof vertelt: “Mijn hele businessmodel moest op de schop.”
De uitdaging voor Schiphof Bouw
Sinds zijn zestiende is hij actief in de bouw, met projecten als aanbouwen, dakkapellen, dakopbouwen en tuinkamers. In 2011 kreeg hij de kans om een bouwbedrijf over te nemen, en die greep hij met beide handen aan. In zijn beginperiode liet Schiphof een vrachtwagen vol bouwmaterialen komen om ter plaatse te bouwen. Het meten, zagen, frezen en boren op locatie kostte echter veel kostbare tijd. Schiphof kijkt terug: “Een bouwtraject is als een marathon, vooral voor de bewoners. In het begin zijn ze enthousiast, maar tegen het einde van het traject zijn ze er vaak klaar mee. Je hebt te maken met vertraging door weersinvloeden, stof, geluidsoverlast en voortdurend mensen in je huis. Je geeft je huis eigenlijk uit handen aan een aannemer. Voor mijn opdrachtgevers wilde ik deze periode zo kort mogelijk houden. Prefab is hier dé oplossing.”
Over een andere boeg
Voordat Schiphof vol voor Prefab overging, maakte hij in zijn hal de opstellingen voor de oplossingen die hij aanbood. Zo was prefab bouwen niet helemaal nieuw maar kon die wel zijn projecten voorbereiden. Schiphof vertelt over de grootste veranderingen die hij moest doorvoeren in zijn werkproces:
“Je bent nu aan de voorkant veel meer tijd kwijt met het inmeten, de voorbereidingen, planning en het tekenwerk. Wanneer jouw maten niet kloppen, kun je de prefabconstructie naderhand moeilijk aanpassen. Dat vergt dus een extra secure en gestructureerde manier van werken. Daarnaast is het contact met de opdrachtgever hechter. Doordat je met prefab werkt, zijn er al vroeg in het stadium 3D-tekeningen beschikbaar. Voor een opdrachtgever is het makkelijker visualiseren met een afbeelding erbij. Dat betekent dat je vooraf al kunt overleggen over bijvoorbeeld de positie van de stopcontacten. Hierdoor merk ik dat er bij de klant meer vertrouwen ontstaat.”
Lees verder door te klikken op deze link:
Reactie plaatsen
Reacties